luni, 18 ianuarie 2016

Rezumat Dreptul transporturilor unitatea II

                    Rezumat Dreptul transporturilor unitatea II

 
Rezumat Dreptul transporturilor unitatea II
Rezumat Dreptul transporturilor unitatea II
Efectele oricarui contract constau în drepturile si obligatiile ce rezulta,din acest contract. In cazul efectelor contractului de transport de marfuri, se identifica patru faze ale transportului, în functie de care efectele contractului sunt diferite: - faza precontractuala, la punctul de pornire, în cursul deplasarii/transportului, la destinatie. 
Obligatiile partilor capata accente specifice în transporturile deficitare sau în cazurile îti care conditiile initiale ale contractului de transport sunt modificate unilateral de expeditor ori de catre destinatar, situatii în care efectele contractului se vor modifica corespunzator.
 In cursul transportului, carausul devine titular al unor drepturi asupra încarcaturii, în virtutea contractului de transport
Aceste drepturi sunt influentate atât de raporturile juridice între expeditor si destinatar, cât si de raporturile juridice între acestia si creditorii lor. 
Carausul este un detentor al marfii aflate în curs de transport, fiind asimilat de Codul civil cu un depozitar în cadrul unui depozit necesar. Având în vedere specificul regimului juridic al marfurilor transportate, precum si situatia carausului de-a lungul transportului, riscurile la care este supus pe parcursul calatoriei, carausului i se recunosc o serie de drepturi asupra marfurilor transportate, respectiv: dreptul de retentie asupra marfurilor; privilegiul asupra marfurilor; posibilitatea de a sechestra marfurile; posibilitatea de a vinde marfuri le în anumite conditii pentru a-si recupera creantele rezultate din contractul de transport. Desi este titular al dreptului de retentie si al unui privilegiu asupra marfurilor transportate obligatiile ce incumba carausului în cadrul raportului juridic si a caror neîndeplinire poate determina angajarea raspunderii acestuia sunt obligatii comerciale, chiar daca este vorba de o raspundere delictuala (extracontractuata), întrucât sunt obligatii ce rezulta din exercitiul comertului unui comerciant (art. 4 C. corn. instituie o prezumtie de comercialitate pentru toate aceste obligatii ce rezulta din activitatea comerciantului). 
Raspunderea contractuala a carausului consta în obligatia de a acoperi prejudiciul rezultat din încalcarea îndatoririlor sale contractuale. 
Conditiile generale ale raspunderii contractuale, aplicabile raspunderii carausului, sunt cele din dreptul comun, si anume: - fapta ilicita cauzatoare de prejudiciu; - vinovatia autorului; - prejudiciul suferit de creditor; - legatura de cauzalitate dintre fapta si prejudiciu, în anumite conditii, autorul prejudiciului raspunde chiar si în cazul în care faptei îi lipseste caracterul ilicit. 
Raspunderea carausului pentru fapta altuia poate interveni atât în cazul raspunderii delictuale, cât si al celei contractuale. Acelasi transport poate sa angajeze raspunderea carausului pentru alta persoana, atât pe plan delictual, cât si pe plan contractual. 
Raspunderea delictuala poate interveni pentru situatia în care un prepus al carausului comite o fapta prejudiciabila în dauna unui tert. In aceasta situatie se aplica integral regulile de drept comun. Raspunderea comitentului pentru fapta prepusului sau decurge dintr-un principiu general de raspundere care are la baza ideea de garantie a comitentului pentru riscul de activitate a prepusului sau. Carausul poate fi facut responsabil, însa, de fapta altuia, si pe plan contractual. Stabilirea întinderii obligatiei de dezdaunare implica evaluarea despagubirilor, evaluare care poate fi judiciara, legala sau conventionala; în ceea ce priveste evaluarea legala, raspunderea carausului doar la damnum emergem, exceptând cazurile de culpa grava si doi, când carausul raspunde pentru întregul prejudiciu provocat, fara limite legale. Odata constatata neexecutarea corespunzatoare a contractului de transport de catre caraus, cel îndreptatit trebuie sa-si poata exercita dreptul la actiune împotriva acestuia pentru recuperarea pagubelor suferite. De cele mai multe ori actiunea în instanta este conditionata de o procedura prealabila.
Neîndeplinirea acestei proceduri duce la inadmisibilitatea actiunii împotriva carausului.


Teste de autoevaluare
1. Conditiile de suspendare sau de anulare a atestatelor, certificatelor, licentelor
sau brevetelor acordate sunt stabilite de:
a)transportatori;
2. Contractul de transport de marfuri este acel contract în care:
a)o parte, în calitate de caraus, se obliga în schimbul unei sume de bani sa transporte sub paza sa si înauntrul uni termen o anumita cantitate de marfuri pe care se obliga sa le predea destinatarului indicat de expeditor;
3. Calitatea de debitor al pretului contractului de transport apartine, în principiu:
a)destinatarului;
b)expeditorului;
c)carausului.

4. Contractul de transport se considera, din punct de vedere practic, ca are
deplin efect:
a)din momentul aplicarii stampilei carausului pe document;
5. In caz de transport deficitar expeditorul poate:
c)sa mentina contractul sau sa rezilieze unilateral contractul.

6. Executarea obligatiei caracteristice carausului are loc în momentul:
a)sosirii marfii la destinatie si receptia acesteia de catre destinatar;
7. Eliberarea mijlocului de transport dupa predarea marfii este una din
obligatiile:
c)destinatarului;
8. In controlul calitativ si cantitativ al marfurilor, daca se constata urme de
violare, avarie, sustragere:
c)se încheie proces-verbal de constatare pentru înlaturarea prezumtiei de
raspundere a carausului.
9. La ajungerea marfii la destinatie, carausul poate cere sechestrul:
a)daca destinatarul nu poate fi gasit sau exista neîntelegeri în privinta
marfii transportate;
10. Pentru ca instanta sa autorizeze sechestrul asupra marfii la cererea unui
creditor al expeditorului sau al destinatarului, cel interesat trebuie:
c)sa dovedeasca ca a formulat actiune contra debitorului si sa achite o
cautiune.
11. Raspunderea civila (delictuala sau contractuala) a carausului ara caracter:
a)reparatoriu;
12. In transportul de marfuri carausul raspunde:
c)atât pentru paguba efectiva, cat si pentru beneficiul nerealizat.
13. Daca întârzierea transportului este de doua ori mai mare decât termenul în
care acesta trebuia efectuat, carausul poate:
b)pierde întreg pretul transportului;

14. Raspunderea carausului poate interveni:
a)atât în cazul raspunderii delictuale cat si în cazul raspunderii contractuale;
contractuale;
15. Transporturile succesive sunt transporturi care se executa de doi sau mai
multi carausi si se întâlnesc, în special, în transporturile:
a)feroviare;

Unitatea II
1. a; 2. a; 3. b; 4. a; 5. c; 6. a;7. c, 8. c, 9. a,10. c,11. a,12. c,13. b,14. a,15. a.


0 comentarii:

Trimiteți un comentariu